دانلود مقاله،پروژه،پایان نامه،تحقیق

دانلود مقاله،پروژه،پایان نامه،تحقیق،جزوات آموزشی،نرم افزار

دانلود مقاله،پروژه،پایان نامه،تحقیق

دانلود مقاله،پروژه،پایان نامه،تحقیق،جزوات آموزشی،نرم افزار

دانلود مقاله،پروژه،پایان نامه،تحقیق،جزوات آموزشی،نرم افزار

کلمات کلیدی

تکنولوژی اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب به روش ترانشه باز بوسیله پیش زهکشی

پایان نامه بررسی مردم شناسی سیر تحولی ازدواج از دوره قاجاریه

پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت در بین دختران و پسران

پایان نامه تربیت جهانی انسان از منظر اسلام

پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر کژرفتاریهای نوجوانان

پایان نامه بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی با نوع اعتیاد افراد

پایان نامه مقایسه شیوع OCD بین دانش آموزان 15 -18 سال ممتاز وضعیف

پایان نامه بررسی رابطۀ بین میزان رضایت زناشویی والدین و افسردگی کودکان

هواپیمای سم پاش

پایان نامه بررسی رتبه بندی مسائل و مشکلات مددکاران

پایان نامه جغرافیای سیاسی

امنیتی استان کرمانشاه

بررسی مقایسه حساسیت کنتراست عینک و لنز تماسی

بررسی بهره وری شغلی کارکنان مرکز توانبخشی باران مهر

بررسی نقش تلفن همراه و تاثیرات آن بر وضعیت فرهنگی

امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امام علی

خواص آیت الکرسی

تجزیه و تحلیل ریسک

استخراج طلا از قطعات کامپیوتر

پردازش تصویر وتکنیک های استفاده از آن

۱۲ نکته مهم بازاریابی با ایمیل برای کسب و کارهای کوچک

روش تهیه فلافل وسمبوسه به آسانی(کتاب اندروید)

تحقیق در مورد کامپوزیت

اشعارناب امام زمان ویژه مداحان جلد دوم(کتاب اندروید)

هدف از ایجاد تأسیسات روشنایی

14 ترفند در آی‌فون که ممکن است بلد نباشید!

بررسی اثر ویتامین A بر افزایش کارآیی واکسن ضد کوکسیدیوز

اشعارناب امام زمان ویژه مداحان جلداول(کتاب اندروید)

نقش رسانه های اجتماعی در بازاریابی

ترجمه استاندارد ASTM

بایگانی
  • ۰
  • ۰
مقاله رضایت شغلی

دانلود مقاله رضایت شغلی

دانلود مقاله رضایت شغلی

دانلود مقاله رضایت شغلی
 مقاله رضایت شغلی
کسب درآمد اینترنتی
دانلود مقاله
دانلود نرم افزار
دانلود اندروید
دانلود پایان نامه
دانلود پروژه
دانلود پرسشنامه
دانلود فایل
دانلود پاورپوینت
دانلود کتاب
دانلود نمونه سوالات
دانلود گزارش کارآموزی
دانلود طرح توجیهی
کار در منزل
دانلود
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 37

مقدمه :

به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، از میان همه مفاهیمی‌که روانشناسان و متخصصان رفتار سازمانی و مدیریت در موقعیتهای سازمانی مختلف مطالعه کرده اند، رضایت شغلی از مهم ترین زمینه های پژوهشی بوده است به همین دلیل دیدگاه ها و مفهوم سازی های  متعدد و گاه متناقض درباره آن شکل گرفته و توسعه یافته است. این مفهوم تلاشهای نظری و بنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته و نیز در تمامی‌سطوح مدیریت و منابع انسانی سازمانها اهمیت یافته است. اهمیت رضایت شغلی از یک سو به دلیل نقشی است که در  پیشرفت سازمان و نیز بهداشت و سلامت نیروی کار دارد و یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد نگرش مثبت در فرد نسبت به کارش می‌باشد و به اعتقاد برخی صاحبنظران کارکنانی که از کار خود رضایت دارند در مقایسه با آنان که احساس رضایت نمی‌کنند بازدهی یا تولید بیشتری دارند و از دیگر سو به این علت است که علاوه بر تعاریف متعدد و گاه پیچیده، محل تلاقی بسیاری از حوزه های علمی‌مانند روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و حتی اقتصاد و سیاست بوده است ( لاوسون و شن ، 1998 )

درباره رضایت شغلی نظریه های گوناگونی ارائه شده است اما می‌توان گفت تعالی‌ آنها رضایت شغلی را بر پایه این سه محور قرار می‌دهند:

1- توقعات و انتظارات افراد در زمینه موقعیتهای واقعی، 2- میزان بر آورده شدن نیازهای جسمی‌و روانی، و 3- سطح ابقای ارزشهای مهم ( نیوتن و کینان ، 1991). از این رو عوامل متعدد و متنوعی زمینه ساز و ایجاد کننده رضایت شغلی می‌باشند. این عوامل را می‌توان از ویژگیهای شخصیتی، احساسات عاطفی و حالتهای هیجانی که جنبه های درونی نامیده می‌شود تا شرایط و ویژگیهای سازمانی، اجتماعی و فرهنگی که جنبه های بیرونی به حساب می‌آید، مرتب کرد ( تت و می‌یر ، 1993). در زیر به تعدادی از این تعاریف اشاره می‌گردد.

تعاریف رضایت شغلی :

رضایت شغلی از دیدگاه های گوناگون تعریف نموده اند که ذیلاً به چند مورد اشاره می‌شود:

- مطالعه رسمی‌رضایت شغلی با مطالعات هاثورن  در اوایل دهه 1930 شروع و از آن پس بطور گسترده مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت در اصل رضایت شغلی به این دلیل اهمیت یافت که طرفداران اولیه رویکرد روابط انسانی، مدیران را قانع کردند که کارگر خوشحال، کارگر سود آور است.

- تلاش کلاسیکها برای تعریف رضایت شغلی در سال 1953 توسط رابرت هاپاک   انجام شد. وی می‌گوید رضایت شغلی مفهومی‌پیچیده و چند بعدی است که با عوامل روانی، اجتماعی و جسمانی ارتباط دارد. تنها یک عامل موجب رضایت شغلی نمی‌شود. فرد با تاکیدی که به عوامل مختلف از قبیل میزان درآمد، ارزش اجتماعی شغل، شرایط محیط کار و اشتغال در زمانهای متفاوت دارد به طرق گوناگون از شغلش احساس رضایت می‌کند ( هوی و میسکل، 1371، ص276).

- شرتزر  معتقد است رضایت شغلی به معنای دوست داشتن وظایف مورد لزوم یک شغل، شرایطی که در آن کار انجام می‌گیرد و پاداشی که برای انجام آن دریافت می‌شود و اینکه نیازهایش تا چه حدودی با انجام فعالیتهای شغلش برآورده می‌شود.

- هرسی و بلانچارد  معتقدند رضایت شغلی تابعی است  از سازگاری انتظارات سازمانی با نیازهای سرشت کلی فرد، در حالی که این دو توافق  و تعادل داشته باشند، رفتار بطور همزمان برآورنده انتظارات سازمان و نیازهای فرد است یعنی اثر بخشی و رضایت تواماً حاصل می‌گردند.

- ویکتورو روم  می‌گوید رضایت شغلی یک نوع برداشت ذهنی است که فرد نسبت به شغل خود دارد و انجام یک نوع رفتار سازمانی است.

بنابراین رضایت و انجام کار در اثر عوامل کاملاً متفاوت بوجود می‌آیند.

- هایلین (1966)، می‌گوید که رضامندی شغلی یک پدیده احساسی است که یک کارمند درباره شغل خود می‌تواند بدست آورد. بنابراین رضایت شغلی زمانی حاصل می‌شود که کارکنان از طبیعت کار خود رضایت داشته باشند از حقوق و مزایای خود راضی باشند، فرصتهای مناسبی برای ارتقا و ترفیع داشته باشند و از همکاران و سرپرستان خود نیز راضی باشند. لذا رضایت شغلی یک پدیده فردی است.

دانلود مقاله رضایت شغلی

  • ۹۴/۱۰/۰۹
  • حمید افشار

مقاله رضایت شغلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی